Uluslararası Sempozyumda Ülkemizde Yazılan Ders Kitapları Tartışıldı

Rektör Karakaya, Ders Kitapları Uluslararası Sempozyumuna panelist olarak davet edildi.

Alanında yaptığı seçkin akademik çalışmalarla adından söz ettiren Üniversitemiz Rektörü Prof. Dr. Vatan Karakaya, Yıldız Teknik Üniversitesi ev sahipliğinde 12-14 Nisan 2018 tarihleri arasında İstanbul’da gerçekleştirilen “Ders Kitapları Uluslararası Sempozyumu”na katıldı. Sempozyumda panelist olarak bulunan Prof. Dr. Vatan Karakaya, “Matematik Ders Kitabı Yazımında Kavram Algıları ve Yanılgılar” konu başlığı altında bir sunum gerçekleştirdi.

Üniversitemiz Rektörü Prof. Dr. Vatan Karakaya konuşmasına, matematik kitabı yazma sürecinde karşılaşılan temel sorunlardan ikisinin “kavram algılatma” ve “uygun model seçimi” olduğunu söyleyerek başladı. Rektör Karakaya bu problemleri ortaya çıkaran sebepleri tartışmaya açarak eğitim-öğretim süreçlerinde öğrencilerin öğrenme düzeyine göre reel hayat verilerinden azami olarak faydalanılmasının gerekliliğini vurguladı.

Rektör Karakaya: “Eğitimin temel amacı, toplumun her kesimine nitelikli eleman yetiştirmektir. Dolayısıyla kitaplar da bunun hazırlayıcı unsurları olduğu için büyük önem taşımaktadır”

Prof. Dr. Vatan Karakaya matematiğin soyuttan somuta gitmesi gereken bir süreç olduğunu ve somut modeller kurarak öğrencilere soyut kavramların kavratılabileceğini söyledi. Bu kavramları açıklayarak kitaplarda yapılan hataları örneklerle gösteren Rektör Karakaya, “Matematik kitabı yazarken ekseninden ayrılmayacağımız temel husus, kitapta sunacağımız her türlü materyalin bir model olduğunu hem yazarların hem de öğrencilerin aklından çıkarmaması gerektiğidir. Yani, üçgen çizen bir öğrenci bunu cisim dünyasında modellerle yaptığını bilerek yaşadığı dünyadan daha geniş olan akıl dünyasında doğru parçalarını bir noktada birleştirdiğini düşünecektir ancak eliyle çizdiği üçgende bunu başaramadığını bilmesi gerekir ki soyut düşünceyi ve aklın gücünü hissedebilsin. Aksi halde, çizdiği şeklin tüm özellikleriyle bir üçgen olduğuna inanıyorsa aklını kullanmaya ihtiyaç duymayacaktır.” dedi.  

Üniversitemiz Rektörü Prof. Dr. Vatan Karakaya benzer hataların matematikte iki önemli kavram olan “sayma” ve “ölçme” nin kavratılmasında yapıldığını ifade ederek sözlerini şu şekilde sürdürdü: “Kitaplarda en çok hata yapılan husus, saymayı tarif ederken ölçmeyi kullanıyor olmamızdır. Bu kavramların reel dünyadan modellerle desteklenmesi çocukların yaşadığı dünyayı ve sosyal hayatı bilimsel bilgiyle ifade etmesini sağlayacaktır. Mutfağındaki bir çaydanlığın ısınmasından, hava kirliğinin kontrolüne, ormanların yok oluşunun iklimler üzerine etkisine, yoğurdun mayalanmasından nükleer reaktörlerin çalışmasına kadar birçok alanda bilimsel bilgi kullanarak hayatı daha iyi ve refah düzeyi yüksek olan bir konuma getirecektir. Bu saydığımız her bir kavram birbirinin üzerine inşa edilen kavramlardır. Bu dizilişte bir zincir halkası çıkarılırsa kavram ön bilgiden yoksun olacak ve kavram algısı oluşmayacaktır.”

Rektör Karakaya: “Matematik alanında bir kitap hazırlanırken temel amaç; cisim özellikli dünyanın ötesinde insanların temel vasfı olan düşünceyi geliştirmek ve düşünmenin gücünü öğrencilerimize kazandırmaktır”

Rektör Karakaya sunumunda ilkokul, ortaokul, lise ve yükseköğretim alanında yazılan matematik kitaplarında karşılaşılan temel problemler üzerinde durarak ders kitaplarındaki müfredatın nasıl olması gerektiğine dair açıklamalarda bulundu. Üniversitemiz Rektörü Prof. Dr. Vatan Karakaya konuşmasını “Matematik konularına göre reel dünya bir yaklaşık olaylar dünyasıdır. Kitaplarda bunu böyle ifade edip işlediğimizde öğrenciler düşünmesi gereken ideal bir sistemin varlığını hissedecektir. Bu yolla onların düşünmelerini ve akıllarını kullanmalarını sağlamış olacağız.” sözleriyle sonlandırdı.  

Panelin ardından “Matematik Müfredatı ve Ders Kitaplarına Yansıması Üzerine” konu başlıklı bir bildiri sunumunda da yer alan Prof. Dr. Vatan Karakaya dinleyici ve katılımcıların sorularını yanıtladı.